BARDZO KRÓTKA HISTORIA ROWERU.

Rower, pojazd drogowy napędzany siłą mięśni ludzkich za pomocą pedałów. Zwykle dwukołowy jednośladowy (układ trójkołowy stosuje się w rowerkach dziecinnych i rykszach), z kołami o jednakowej średnicy i napędem łańcuchowym na tylne koło, czym różni się od wcześniejszego welocypedu.

Pierwszą konstrukcją przypominającą rower był drewniany pojazd zbudowany przez Francuza M. de Sivraca w 1771, napędzany za pomocą odepchnięć nogami od ziemi, nazwany celeryferem (a po udoskonaleniu - welocyferem). W 1861 P. Michaux zastosował pedały napędzające bezpośrednio oś przedniego koła, które miało 1,5 m średnicy i było znacznie większe od tylnego.

Francuzi nazwali ten pojazd vélocipčde, a Anglicy bicycle. W 1885 Anglik J. Starley wprowadził transmisję łańcuchową, co pozwoliło zmniejszyć średnicę przedniego koła. Nazwa "rower" funkcjonuje jedynie w języku polskim i powstała pod koniec XIX w., gdy na polskim rynku popularne były bicykle marki Rover.

Welocyped, pierwotny bicykl bezłańcuchowy, z pedałami na osi przedniego koła o wielkiej średnicy. Tylne małe koło niekiedy zdwojone.

Ryksza, riksza, pojazd dwukołowy lub trójkołowy napędzany siłą mięśni człowieka. Może być ciągnięta przez człowieka, bądź posiadać przekładnię typu rowerowego. Służy do przewozu osób lub towarów. Skonstruowana w Japonii w 1867, używana jest do dziś w południowo-wschodniej Azji, a w Polsce powszechna była w czasie II wojny światowej.  

Rover, założona w 1877 w Coventry przez J.K. Starleya i W. Suttona wytwórnia jednośladów, a od 1906 również samochodów. Po przejęciu grupy Austin-Morris od 1984 największy brytyjski producent samochodów. Modele P6 (1963) i SD1 (1976) uzyskały tytuły Samochodu Roku. Od 1980 ścisła kooperacja z Hondą.

W 1988 wykupiony przez konsorcjum lotnicze B Ae, które w 1993 odprzedało akcje niemieckiemu koncernowi BMW. Obecna produkcja zakładów w Coventry, Birmingham i Solihull - 450 tys. samochodów rocznie.

Rower nie zawsze wyglądał tak jak teraz. To chyba oczywiste, ale czy wiesz jak to z nim było naprawdę?

Wiele osób chciałoby przypisać wynalazek roweru sławnemu Leonardo da Vinciemu. Jest w tym trochę prawdy, ale nie do końca. Fakt, że znaleziono szkic roweru (pochodzący z końca XV wieku) pomysłu tego wielkiego wynalazcy, jednak stało się to całkiem niedawno, a i do końca nie wiadomo jaka część szkicu jest autorstwa Leonarda. Według innych, niepotwierdzonych źródeł pomysł roweru narodził się już w początkach XV wieku, a jego autorstwo przypisuje się Włochowi Joanesowi Fontanie. Najwcześniejszym wyobrażeniem roweru jest niewątpliwie maszyna przedstawiona na witrażu wykonanym we Włoszech około roku 1580, a zainstalowanym w Anglii w kościele w Stoke Poges w 1642 r. Kolejna wzmianka o protoplascie dzisiejszego roweru pochodzi z roku 1765, ale pozostaje bez większego oddźwięku w historii, a na jej temat nie zachowały się żadne wiarygodne źródła.

Pierwsze udokumentowane historycznie wydarzenie pochodzi z roku 1816, kiedy to baron Karl Friedrich Christian von Drais de Sauerbrun zaprezentował dwukołowy pojazd napędzany poprzez odpychanie się nogami od podłoża. Nazywany często "maszyną do biegania", czy też Draisine. Wehikuł ten pozwalał podróżować z prędkością 10 - 15 km/h, co dawało dużo lepszy wynik niż jazda dyliżansem. Na początku 1818 r. von Drais opatentował swój wynalazek w Niemczech. Draisina dość szybko zyskała popularność w kręgach arystokracji, a 20 kwietnia 1819 r. odbył się pierwszy wyścig kolarski na świecie. W tym samym roku maszynę do biegania opatentowano w Stanach Zjednoczonych, gdzie jednak nie wywołała ona lawinowego zainteresowania. Zresztą w pozostałych krajach, zainteresowanie nową rozrywką też powoli zaczęło wymierać. W roku 1821 maszyna do biegania została praktycznie zapomniana.

Przełomową datą okazał się rok 1839, kiedy to Kirkpatrick Macmillan, szkocki kowal, pokazał światu rower z napędzanym tylnym kołem. Nie posiadał on jeszcze pedałów znanych z dzisiejszych rowerów. Napęd był przenoszony za pomocą specjalnych ramion, podobnie jak to ma miejsce w parowozie. Pomimo, iż pewne rozwiązania roweru Macmilliana, jak chociażby koła tej samej średnicy, są bliskie współczesnym, to jednak jego wynalazek nie zdobył odpowiedniego rozgłosu, a tym bardziej trudno mówić, aby kiedykolwiek był popularny.

Inaczej stało się z pomysłem Francuzów Pierra i Ernesta Michaux z 1861 r., a polegającym na zainstalowaniu obrotowych pedałów na osi przedniego koła. Co prawda o status pierwszeństwa ubiegają się również inni wynalazcy, to jednak ojciec i syn Michaux, mieli największy wpływ na rozwój tej konstrukcji, nazwanej przez nich "velocipiede". Również oni jako pierwsi rozpoczęli masową produkcję swych rowerów, charakteryzujących się powiększonym w stosunku do tylnego, przednim, napędowym kołem. W 1668 roku pod Paryżem rozegrano pierwszy prawdziwy wyścig rowerowy. Dwa lata później wybuchła wojna francusko - pruska, co doprowadziło do likwidacji pierwszej wytwórni rowerów.

W tym samym czasie w Anglii w Coventry, rozpoczęto produkcję francuskiej konstrukcji, a następnie James Starley dokonał jej unowocześnienia. Obniżeniu znacząco uległa masa roweru. Wtedy to też przednie koło urosło do monstrualnych rozmiarów ograniczonych jedynie długością nóg rowerzysty. O ile pozwalało to rozwijać większe prędkości, o tyle powodowało utratę stabilności pojazdu i było przyczyną częstych wypadków.

Odpowiedzią na to stało się skonstruowanie przez Harrego Johna Lawson w 1873 roweru z kołami tej samej wielkości, a napędzanego za pomocą łańcucha i przekładni. Osiem lat później pełen sukces stał się udziałem Johna Kempa Starleya i jego "bezpiecznego roweru" produkowanego pod nazwą Rover. W krótkim czasie rower nabrał ostatecznych, znanych nam kształtów. Jeszcze przed końcem XIX wieku rower posiadał wolne koło i przerzutkę, a na kołach pojawiły się opony pneumatyczne